Skip past the page header
Start of page content below the header
Nyhet
20 April 2018

Kan du föreställa dig en värld utan din favoritmat?

Gutefår eller Gute är en landrasbaserad art av hemtama får från Gotland

Foto av Lars Lundqvist via Flikr

Det är nästan omöjligt att köpa traditionell närproducerad mat i Svenska matbutiker. Med andra ord riskerar Sverige att förlora en viktig del av sin mattradition. Detta är slutsatsen från Kålrotsakademiens (Rutabaga Swedish Academy) nya undersökning i 44 matbutiker runt om i landet.

“Personligen älskar jag smaken av Hånnlambkött som kommer från en sällsynt fårart från Gotland. Det är smaken av hemma för mig. Jag tycker även om Spettekaka, en potatismjölsbaserad tårta från södra Sverige, och Upplandskubb, ett utomordentligt svenskt rågbröd bakat på spisen”, säger Martin Ragnar, grundaren av Kålrotsakademin. Han har doktorerat i massa- och pappersindustrin och har skrivit flera böcker om svensk mats historia och kultur.

Kålrotsakademin grundades 2015 med målet att främja den svenska mattraditionen. Kort därpå började medlemmarna i akademin jobba på projektet Kulturmatkassen. “Givetvis finns det många matprodukter som en kan betrakta som kulturellt typiska, men vi bestämde oss för att enbart fokusera på mat som har blivit internationellt erkänd för att vara del av den svenska mattraditionen”, förklarar Martin.

Martin och hans kollegor fruktar att mat som hör ihop med traditionell svensk kultur kan försvinna på grund av att efterfrågan är låg, då folk inte kan köpa dem från matbutikskedjor som ICA, Coop och Hemköp.

Kålrotsakademin har identifierat 36 produkter som tillhör den svenska Kulturmatkassen genom att arbeta utefter Skyddad ursprungsbeteckning (SUB) och Skyddad geografisk beteckning (SGB), vilka är Europeiska Unionens (EU) certifieringar för jordbruksprodukter med specifik karaktär, liksom Slow Food’s Arc of Taste. Därpå letade medlemmarna i akademin efter produkterna i matbutiker i olika delar av Sverige. Undersökningen visade att 17 av produkterna inte fanns tillgängliga i någon butik och att inga av butikerna hade alla 36 produkter. Bara 8 % av matbutikerna sålde 3 av de 36 produkterna, där de mest sålda var Svecia ost och bruna bönor från Öland. Butiken som erbjöd flest traditionella matprodukter hade bara 9 produkter i sitt sortiment.

Förr i tiden hade Svenska matbutiker mycket fler lokala leverantörer och reflekterade därmed regional matkultur i större utsträckning. Tyvärr har de senaste decenniernas centralisering av leverantörskedjor lett till att återförsäljare söker sig till större leverantörer och lägre priser. Samtidigt handlar hållbara matsystem inte bara om billiga priser; välmående ekosystem, en lokal arbetsmarknad, kulturella traditioner och agrobiodiversitet är också viktiga. Alla dessa faktorer kommer att lida om det inte finns någon efterfråga för lokal traditionell mat.

“Ingen skulle tolerera att Eifeltornet raseras, så varför är det ok när det kommer till matprodukter?” frågar Martin. Mat är den starkaste manifestationen av vår kultur, det är en kulturell utövning som vi gör flera gånger om dagen. Det franska köket har redan inkluderats i UNESCOs lista av immateriella kulturarv, vilket skickar ett starkt budskap att mat är ett kulturarv som måste bevaras, precis som platser med kulturellt värde och naturlig skönhet.

Kulturmatkassen är ett sätt att skydda och främja kulturellt betydelsefulla matprodukter. Genom projektet kan konsumenter och återförsäljare lära sig vad dessa matprodukter är och var de kan köpa dem. Förhoppningsvis väcks intresse, efterfrågan och även produktion och konsumtion, så att Nordens unika mattradition fortsätter.

De Nordiska ländernas matkulturella mångfald kommer att visas på Terra Madre Nordic som äger rum i Köpenhamn från 28 till 29 April, 2018. Kom och upptäck nordisk matkultur!